A jegyző adóügyi feladata, hogy külön jogszabály rendelkezése alapján, az ügyfél kérelmére vagy hatóság megkeresésére kiállítja, illetőleg megküldi az adó- és értékbizonyítványt. A kiállított adó- és értékbizonyítvány tartalmazza az ingatlan és az ingatlanszerzők (tulajdonosok) adatait, az érték megállapításánál figyelembe vett tényezőket, továbbá az ingatlannak az adott időpontban fennálló értékét.
Jogosultak köre
Az ügyfél vagy képviselője, vagy állandó meghatalmazottja.
Más szerv külön jogszabály rendelkezése alapján (pl.: NAV, bírósági végrehajtó stb.)
Mit kell tennie?
A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (2) bekezdés d) pontja szerint, a jegyző adóügyi feladata, külön jogszabály rendelkezése alapján, az ügyfél kérelmére vagy hatóság megkeresésére kiállítja, illetőleg megküldi az adó- és értékbizonyítványt. A kiállított adó- és értékbizonyítvány tartalmazza az ingatlan és az ingatlanszerzők (tulajdonosok) adatait, az érték megállapításánál figyelembe vett tényezőket, továbbá az ingatlannak az adott időpontban fennálló forgalmi értékét.
Az alábbi ügyekben kerül kiállításra az adó- és értékbizonyítvány:
- végrehajtási eljárás,
- hagyatéki eljárás,
- gyámügyi eljárás,
- termőföld értékesítése,
- lakáscélú állami támogatások, CSOK,
- egyéb.
A kérelem benyújtható az adóhatóság által rendszeresített „Kérelem Adó- és értékbizonyítvány kiállításához” elnevezésű PDF formátumú papíralapú adatbejelentési nyomtatványon postai úton, illetve személyesen az Adóhatósági Irodában.
Papíralapú nyomtatványt az elektronikus ügyintézésre nem kötelezett adózók nyújthatják be:
- természetes személy,
- lakásszövetkezet, adószámmal nem rendelkező egyesület és alapítvány,
- az egyéni vállalkozói nyilvántartásban nem szereplő, de az SZJA törvény alapján egyéni vállalkozónak minősülő személy (közjegyző, egyéni ügyvéd, szabadalmi ügyvivő, önálló bírósági végrehajtó, szolgáltató állatorvos).
Ügyfélkapus regisztrációval - KAÜ azonostást követően – az irat elektronikusan nyújtandó be az E-Önkormányzati Portálon keresztül a gazdálkodó szervezetek részéről (ide tartozik az a magánszemély egyéni vállalkozó is, aki az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában (EVNY) szerepel). Az elektronikus ügyintézésre az ASP-ADO-AEB jelű „Adó- és értékbizonyítvány kiállítási kérelem" iForm típusú űrlap szolgál.
Határidők
Hatóságra/ügyintézőre vonatkozó határidő: a jegyző az adó- és értékbizonyítványt a kérelem előterjesztésétől számított 8 napon belül adja ki.
Ügyfélre irányadó határidők: a határozat ellen a közlésétől számított 15 napon belül illetékköteles fellebbezéssel lehet élni.
Benyújtandó dokumentumok
- kérelem
- 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap másolat
- adás-vételi szerződés
- eljárási illeték befizetését igazoló postai csekkszelvény, vagy az átutalást igazoló banki bizonylat
- meghatalmazás
Fizetési kötelezettség
Illetékmentes az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (1) bekezdésében foglaltak alapján az, akit az államigazgatási hatóság külön jogszabály alapján költségmentességben részesített. Más esetben a kérelemre történő eljárás indításakor 4.000 forint illetéket kell fizetni, melyet Erzsébet Község Önkormányzatának 50100026-12002487 számú illetékbeszedési számla javára kell teljesíteni.
Eljáró szerv
Erzsébeti Közös Önkormányzati Hivatal Adóhatósági Iroda
Felettes szerv/jogorvoslat
Baranya Vármegyei Kormányhivatal, 7623 Pécs, József Attila utca 10.
A határozat ellen a közlésétől számított 15 napon belül az Erzsébeti Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjénél (7661 Erzsébet, Fő u. 135.) benyújtandó, a Baranya Vármegyei Kormányhivatalhoz címzett, illetékköteles fellebbezéssel lehet élni. Az illeték mértéke a fellebbezéssel érintett, vagy a fellebbezésben vitatott összeg minden megkezdett 10 000 Ft-ja után 400 Ft, de legalább 5 000 Ft, legfeljebb 500 000 Ft., amelyet Erzsébet Község Önkormányzatának 50100026-12002487 számú illetékbeszedési számlája javára kell megfizetni.
Önállóan fellebbezhető:
-
Ha kiállítását az ügyfél kéri, a kérelmet a jegyzőnek az Ákr. szerinti hatósági ügyként kell kezelnie, és ha az ügyfél megfizette a 4.000 Ft eljárási illetéket, közigazgatási hatósági eljárást kell lefolytatnia, amelynek zárásaként határozatot kell hoznia, a döntés tehát az általános szabályok szerint fellebbezhető;
Önállóan nem fellebbezhető:
-
Ha más hatóság megkeresésére történik, és az abban foglaltak kötelezőek a megkereső hatóságra (pl. gyámügyi eljárás esetén), az adó- és értékbizonyítvány szakhatósági állásfoglalásnak tekintendő, önállóan nem fellebbezhető, vitatni kizárólag az alapeljárásban hozott döntés elleni jogorvoslat során lehet;
-
Ha az adó- és értékbizonyítványt a jegyzőnek (pl. a hagyatéki eljárásban) törvényi kötelezés alapján kell kiállítania, és/vagy az abban foglaltak nem kötik a megkereső hatóságot (pl. végrehajtót), az adó- és értékbizonyítvány egyfajta – szakhatósági állásfoglalásnak nem minősülő – hatósági vélemény, de a szakhatósági állásfoglalásokkal azonos, ekkor sem fellebbezhető önállóan, kizárólag az alapügy (végrehajtás, gyámügyi eljárás, hagyatéki eljárás stb.) elleni jogorvoslati eljárásban vitatható.
A fellebbezésre jogosult a fellebbezési határidőn belül a fellebbezési jogáról lemondhat.
Kapcsolódó nyomtatványok
Elektronikusan benyújtható űrlap, kitöltési útmutató elérhetősége:
Az elektronikusan benyújtható űrlap az E-Önkormányzati Portálon került publikálásra.
A portálra való belépés és az "Ügyindítás" gombra kattintás után az űrlapkeresőbe írja be az űrlap nevét (Adó- és értékbizonyítvány kiállítási kérelem), vagy az "Ágazat"-nál válassza ki a "Adóügy" lehetőséget, valamint az "Ügytípus"-nál a "általános adónyomtatványok" lehetőséget!
A talált űrlapok listájából a megfelelő űrlap "Online kitöltés" gombjára kattintva töltődik be a kívánt űrlap.
Papíralapon benyújtható űrlap, kitöltési útmutató elérhetősége: Kérelem Adó- és értékbizonyítvány kiállításához
Vonatkozó jogszabályok
Külön jogszabályi rendelkezések a következők:
-
a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 140. § (1) bekezdés
-
a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény 26. § (1) bekezdés
-
a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 153. § (1) bekezdés b) pont, 78. § (1) bekezdés ac) pont
-
a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 21/A. § (9) bekezdés b) pont
-
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény vagyonvizsgálathoz kapcsolódó része
Fogalmak
tulajdonos: az ingatlan tulajdonosa az a személy vagy szervezet, aki/amely az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként szerepel. Ha az ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződést az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották – melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte –, a szerző felet kell tulajdonosnak tekinteni, kivéve, ha a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelmet az ingatlanügyi hatóság jogerősen vagy véglegesen elutasította vagy azt visszavonták vagy a bíróság megállapította a szerződés érvénytelenségét. Újonnan létrehozott építmény tulajdonjogának – a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását, használatba vétel tudomásulvételét, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadását megelőző – átruházása esetén a szerződés ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtását követően a szerző felet a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedésének vagy véglegessé válásának, használatba vétel tudomásulvételének, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadásának időpontjától kell tulajdonosnak tekinteni.